donderdag 1 maart 2012

Carnaval


Het fenomeen “carnaval”.  Wat maakt dat zoveel mensen die onder de rivieren wonen, zich drie dagen lang  vrijwillig  uitdossen als kikkers, een koe, het melkmeisje of een andere uitmonstering. En  hoe komt het dat ze de volume knop wijd open zetten terwijl er vreselijke muziek uit komt. En dan nog maar te zwijgen over de alcoholinname  welke zo hoog ligt, dat zelfs de muurbloempjes  ineens sociaal worden.    
   Om beter te begrijpen waarom mensen dit festijn leuk vinden,  wilde ik me dit jaar  eens in het caravalsgeweld gooien. Maar dit ging niet zomaar.  Ik vroeg een echte diehard om mee te mogen gaan naar het carnavalsfeest in Den Bosch en het antwoord was luid en duidelijk.” Nee”, ik mocht niet mee. Ik, als noorderling, zou het uitje alleen maar verprutsen,  want noorderlingen snappen het concept van carnaval niet.. Nou kan ik daar nog in meegaan, want ik snap het ook werkelijk niet.  Maar zo’n reactie had ik nou toch ook niet verwacht. En het gaat zelfs nog verder. Niet alleen de noordeling  zag men liever gaan dan komen, ook de mensen uit omringende dorpen of steden zijn niet echt welkom. Echte carnaval in Den Bosch is een feest van de ‘echte’  Bosschenaren en degene uit andere dorpen of steden moeten hun eigen carnaval maar vieren.  Mijn bron, binnen de carnavals wereld, gaf aan dat met name de saamhorigheid en verdraagzaamheid heel bijzonder zijn tijdens deze dagen.  Ik was even verbijsterd. Eerst krijg je te horen dat je niet welkom bent en dan zeggen dat Carnaval het feest van saamhorigheid en verdraagzaamheid is. Hierbij wil ik wel een kanttekening maken. De kroegbazen die zijn duidelijk ruimdenkender,  bij hun is iedereen namelijk welkom, al leek die ruimdenkendheid wel een direct verband te bevatten met een toename van het aantal consumpties.
 Wat me ook opviel tijdens deze dagen  was dat bij de echte diehards sprake is van een  tunnelvisie. Alles draait om carnaval en men mag de rest van hun zorgen even vergeten. Dit gevoel wordt het hele jaar door gevoed middels een spaarpot waar al het kleine geld in gaat zodat deze tijdens het carnaval zorgt voor een paar zorgeloze dagen.
Mijn conclusie na deze dagen komt overeen met wat de feestgangers zelf al zeggen: “ het Oeteldonks gevuul ken de nie beschrijve, de moete vuule!”  En ik voel het niet, heb nog steeds geen idee hoe ik het zou kunnen omschrijven.  Maar weet nu wel wat carnaval voor mij kan betekenen:  Het geeft me de beste reden om een reis te boeken naar een zonnig oord waar carnaval een onbekend fenomeen is.


5 opmerkingen:

  1. Een reis boeken naar een zonnig oord zou ik toch maar doen want na dit stukje kun je je voorlopig toch niet meer in Den Bosch vertonen, maar misschien valt dat bij nader inzien ook wel mee,want Bosschenaren lijken mij in het algemeen wel weer zeer tolerant.
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ja ik zal de Bosschenaren wel achter me aan krijgen. Maar je hebt gelijk, ze zijn wel degelijk tolerant... Alleen niet met Carnaval ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahahah leuke tekst nou je tekst valt enorm mee daar worden bossenaren nie boos om.
    maar het klopt dat bossenaren niet graag mensen uit ene dorp bij hun willen hebben de vorm van carnaval is echt anders
    in een drop gaat het meer om alcohol enz
    n in de stad is het ene samenhorigheid kliek en vergeet alleen ellende dus hele andere insteek meis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anoniem, nu maak je me wel heel nieuwsgierig hoe jouw woorden in het "Bosch" geschreven worden. Geef je nog een reactie?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 345 dagen, 3 uur, 18 minuten....dan barst het feest weer los onder het thema Oeteldonk 'n lekker gevûûl'. Dat is nou toch ook toevallig!!!!!
    Wat iedereen er ook van vindt, ik gun een ieder voor zichzelf een moment waarop alle zorgen eens even aan de kant kunnen! Voor mij is dat carnaval in oeteldonk! Ja nog zó lang wachten....

    Ook ik reageer op op je mooi geschreven column! Ik vind je andere teksten aangrijpender en meeslepender, maar wat een column beoogt...mensen reageren er op! Dus goed gedaan! Welke discussie het ook oplevert, het nut van carnaval, de tolerantie van de Bosschenaar, het alcoholgebruik, de nuchterheid van de Noordelingen, elke discussie is goed! Jij maakt een column die uitdaagt en prikkelt en tot nadenken zet! Zo hoort dat bij een column ( tenminste dat heb ik me laten vertellen...) Ben benieuwd naar je volgende schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen